Köpevillkor

Köp

Vid beställning i Internetbutiken träffas avtal först då du som kund fått en orderbekräftelse via e-post från Willys Sportfiske AB. Orderbekräftelsen genereras automatiskt av Willys Sportfiskes databas och sker inte under manuell översyn.

I samband med ditt första köp hos oss så skapas ett kundkonto och ett lösenord skickas till den mailadress du registrerat. Det är ingenting du behöver använda, men vill du se orderstatus och tidigare order så gör du det enkelt via ditt konto. Du kan såklart när som helst begära att få dig konto raderat.

Orderbekräftelse

När du skickat din order får du automatiskt en orderbekräftelse till den e-postadress du angivit. Det är viktigt att du lämnar en korrekt e-postadress, dels för att du ska få din orderbekräftelse, dels för att vi ska kunna få tag på dig vid eventuella leveransbrister eller i fall att vi har några andra frågor. Vi ber dig därför bevaka din e-post efter det att du beställt varor från oss. Vissa e-postleverantörer är inte så förtjusta i automatgenererade mail och då kan dessa mail hamna i en mapp för skräppost/SPAM. Så har du angivit rätt mailadress men inte fått något mail så ta en titt i skräppostmappen.

Lämna också ett telefonnummer där vi kan få tag på dig under dagtid, förslagsvis ett mobilnummer (Mobilnumret används även för leveransavisering).
Har du valt att skapa ett konto hos oss så kan du alltid logga in på ditt konto för att se din order och dess status. Vi reserverar oss för mellanförsäljning.

Leveranstid

Normalt levereras din order senast nästföljande vardag om alla varor finns i lager. Det tar Posten 1-3 dagar att leverera ett Varubrev. Lagerstatus på varje produkt framgår på respektive produktsida. Antingen så finns varan i lager och levereras omgående eller så är varan tillfälligt slut och har en viss leveranstid då vi måste beställa den från vår leverantör. Skulle någon produkt vara tillfälligt slut så ser du det på respektive produktsida samt i kassan.

Vi dellevererar inga ordrar utan väntar in eventuellt restonoterade produkter innan den kompletta ordern skickas. Vill du ha din order dellevererad så måste du kontakta oss. Du kan dessutom logga in och se statusen på din order samt granska den och eventuella tidigare lagda ordrar.

Skulle vi av någon anledning få problem att hålla den leveranstiden pga försenad leverans från våra leverantörer så meddelar vi dig om detta. Du har då möjlighet att ta ställning till om du vill vänta eller annullera din beställning. Vill du annullera din order och du valt kortbetalning så släpper vi på reservationen som gjorts (Inga pengar debiteras ditt kort förrän din order levereras) inom 24 timmar, det kan dock ta upp till 7 bankdagar innan du har pengarna tillgängliga på ditt konto igen.

Leveranssätt/Fraktkostnad

Leverans sker vanligtvis med Postens tjänst Varubrev eller DHL Servicepoint. Vi har idag en enhetsfrakt på 49:- oavsett hur mycket eller lite du beställer, men beställningar med varuvärde överstigande 600:- skickas fraktfritt inom Sverige.

Norge
Vi erbjuder våra norska kunder att hämta ut sina beställningar på postkontor i Charlottenberg, Töcksfors, Årjäng eller Strömstad vid kortbetalning. Vi meddelar dig när vi skickat din order så att du vet när den finns att hämta. Du har 20 dagar på dig att hämta ut din beställning.

Betalning

Alla priser i Internetbutiken är angivna i SEK inklusive moms. Vi reserverar oss för uppenbart felaktiga priser.
Vi använder oss av Klarna Checkout som erbjuder följande betalningsalternativ:

  • Delbetalning
  • Faktura 30 dagar
  • Kortbetalning
  • Swish
  • Direktbetalning via Bank

Garantier

Willys Sportfiske AB säljer produkter med ett års garanti om inte annat anges i produktbeskrivningen. Garantin gäller i Sverige. I övrigt tillämpas för privatpersoner gällande konsumentköplag. Samtliga produkter kan användas i Sverige. Alla produkter vi säljer som kräver det, levereras med svensk manual.

Reklamation

Vill du reklamera en vara så börjar du med att kontakta oss antingen per mail på info@willyssportfiske.se alternativt ringer oss på 021-144414 så talar vi om hur vi ska gå tillväga för att på smidigast möjliga sätt lösa problemet. Beroende på vilken typ av vara det gäller och så går det att lösa på olika sätt. Det är bra om du har tillgång till kvitto/följesedel så att vi kan kontrollera när varan är köpt och till vilket pris. 

Enligt konsumentköplagen har alla privatpersoner rätt att reklamera en vara upp till tre år från inköpsdatum. Observera att reklamationsrätten enbart gäller vid ursprungliga fel, vilket innebär att det ska vara ett fabrikationsfel för att du som konsument ska kunna reklamera varan.

Vårat mål är såklart att alla våra kunder ska känna sig nöjda med den service vi erbjuder och vårt sätt att hantera alla typer av inkommande ärenden. Skulle du som kund inte vara nöjd med vårat beslut i ett reklamationsärende så har du alltid möjlighet att ta ärendet vidare till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för en opartisk granskning.

Transportskada

Transportskador skall anmälas samma dag som du tar emot leveransen till Posten via telefon 020-23 22 21 och till Willys Sportfiske AB via info@willyssportfiske.se.
Du ska inte lösa ut ett paket som ser allvarligt skadat ut, även om du tror att innehållet är oskadat. Om du upptäcker skadan först efter att du öppnat paketet reklamerar du omedelbart till Willys Sportfiske AB och Posten/DHL enligt ovan.

Ångerrätt

Du har självklart rätt att, precis som i vilken annan butik, ångra ditt köp. Det måste ske inom 14 dagar efter mottagandet av varan. Du har rätt att kontrollera varan men den returnerade varan ska naturligtvis vara oanvänd, i väsentligt oförändrat skick och i sin originalkartong om den levererades i en sådan. Eventuella skador eller slitage på produkten kan leda till avdrag på upp till 100% av produktens värde.

Vill du utnyttja ångerrätten så börjar du med att kontakta oss antingen per mail info@willyssportfiske.se alternativt ringer oss på 021-144414 så talar vi om hur du ska gå tillväga för att vi ska kunna lösa återbetalningen av dina pengar så smidigt som möjligt.

Returer ska skickas till: Willys Sportfiske, Klockartorpsgatan 16, 72344 Västerås

Återbetalning sker så fort vi fått varan i retur. Är ordern betald med Klarna så görs returen via deras system till det konto som betalningen gjorts med. Är ordern betald med kort görs returen på samma kort.

Observera att returfrakten står du som kund för. Vill du ombesörja returfrakten själv så går det utmärkt, annars går det bra att köpa en returfrakt via oss. Kostnaden för returfrakt med DHL är 129:-

Ångerrätten gäller inte filmer eller böcker såvida inte dessa är förseglade vid leverans. På förbrukningsartiklar i brutna förpackningar gäller inte heller ångerrätten. I de fall där returen inte är komplett förbehåller vi oss rätten att debitera kostnaden för de saknade delarna om så är möjligt, är det inte möjligt så kan vi inte godkänna returen. Vi löser inte ut returer som skickats i retur mot postförskott.

Ej uthämtade paket

Vid ej uthämtade paket så debiteras vi en extra avgift för detta. Därför debiterar vi i dessa fall dig som kund 100:- för denna straffavgift, utöver den faktiska kostnaden för returfrakten. 

Allmänna villkor

För att få handla i vår Internetbutik krävs att du fyllt 18 år eller har målsmans medgivande. Genom att du skickar iväg din order bekräftar du också köpet och godkänner därmed våra köpevillkor. Alla varor tillhör Willys Sportfiske AB till dess att vi erhållit full betalning.